پزشکی از راه دور علاوه بر بهبود مراقبت‌های بالینی می تواند به مدیریت دیابت کمک کند

31 اکتبر 2016- بر اساس مقاله ای که در مجله CMAJمنتشر شده است، پزشکی از راه دور شامل ارسال پیام‌های متنی و پورتال وب سایت می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت و پزشکان آنها در مدیریت گلایسمیک کمک کند.

دکتر Wiebeو همکارانش از دانشگاه آلبرتا می‌گویند: یافته‌های ما نشان می‌دهد ارسال پیامک‌های متنی در پورتال وب سایت می‌تواند بویژه مکانیسم‌های موثری برای برقراری ارتباط بین ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران مبتلا به دیابت باشد، استفاده از پیامک (اس ام اس) با امکان ایجاد این ارتباط و انگیزه در بیماران می‌تواند بر نتایج، تأثیرات مثبتی گذارد.

 شیوع دیابت درطی 30 سال گذشته در سراسر جهان به دو برابر رسیده است و انتظار می‌رود تا سال 2035 جمعیت مبتلایان به دیابت در سراسر جهان به 592 میلیون نفر برسد. اطمینان از کنترل خوب گلایسمیک می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از عوارض دیابت نظیر بیماری قلبی، بیماری کلیوی و نابینایی کمک کند.

در این مطالعه‌ی بزرگ شواهد اخیر بازنگری شده در مورد  اثربخشی پزشکی از راه دور بازنگری گردید. در این بازنگری 111 مطالعه‌ی کنترل دار تصادفی که در آمریکا، کره، کانادا، استرالیا و سایر کشورها انجام شده بود، انتخاب و بررسی شد.

محققان دریافتند که استفاده از تلفن‌ها، گوشی‌های هوشمند، پیام‌های متنی(SMS)و وب سایت‌های تعاملی (پورتال وب سایت) می‌تواند امکان ارتباط دو طرفه را بین بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای نظارت بر مقدار قند خون و مداخلاتی نظیر ورزش، تنظیم داروها میسر کند و اثرات مثبتی بر قندخون بیماران داشته باشد.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Tonelliاز دانشگاه کلگری می گوید: مرور نظام‌ مند ما نشان داد پزشکی از راه دور یا Telemedicineمی‌تواند یک مکمل مفید برای مراقبت های کلینیکی معمول برای کنترل هموگلوبین A1cحداقل درکوتاه مدت باشد، به نظر می‌رسد مداخلات پزشکی از راه دور، چنانچه دارای شکلی تعاملی‌تر باشند، موثرترند برای مثال یک پورتال وب سایت یا پیام متنی برای کمک به مدیریت شخصی بیمار می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/313801.php